Monday 2 March 2015

Buat sendiri Chilli Flakes



Harini aku nak kongsikan cara2 buat Chilli Flakes ala2 McCORMICK gtu. idea buat chili flakes ni bermula apabila hajat nak beli da siap kat SuperMall tak jumpa2. yang banyak ada serbuk cili adala.
Kalau guna serbuk chilli bubuh dalam Thai Seafood Spaghetti   yang aku mengidam nak buat jadi lain pulak jadinya nanti.
So membuat luahan perasaan kat mySuami. Secara sepontan dia cakap "apa susah!, ambik cili kering tu blander kan senang".. Bernas gak idea mySuami ni. Kalau ikutkan lelaki ni memang mudahla, Ambik cili kering terus blander TAPI kalau di ikutkan suri rumah macam aku ni, aku akan buat benda ni complicated ckit.

Cara2nya:-

  1. Potong cili kering. kalau taknak pedas n nak jaga perut sangat kasi buangkan bijinya.
  2. Rebus cili tersebut. Bagi hilangkan sedikit hapak pada cili, Kalau kurang kerajinan bilas2 je.
  3. Jemur cili tersebut di bawah panas terik sampai kering. Cara paling cepat letak dalam microwave pada suhu paling rendah (cara ni aku tak try lagi) korang tryla ye..
  4. Bila da kering kasi kisar ikut kehalusan yang di ingini
  5. SIAP!!!! cara ini boleh digunankan untuk adik beradik cili yang lain.. pastikan kering dulu..

 Sekarang da boleh taburkan dalam masakan ataupun makanan anda, kasi super PEDAS!
Kalau nak beli memang mahal terutama jenama yang terkenal buat sendiri kos tak sampai RM2.00 pun. Kos cili yang saya buat ini tak sampai RM2 kot coz 1st try buat ckit je..
Cili kering yang telah dikeringkan balik



SIAP
Dapatkan Bengkung Moden Bengkung Nur Sekarang 





No comments:

Post a Comment